Kategorier
Shopping

Xang Jiang copy-market

Den kanske mest berömda marknaden i Shanghai när det kommer till kläder, elektronik och andra varor som är kopior av kända varumärken var Xang Jiang Market, eller som den också kallades: the Copy Market Xang Jiang. På denna stora yta kunde man länge hitta allt man kunde tänka sig till fantastiska priser. Så länge man inte förväntade sig samma höga kvalitet av kopiorna som av de äkta varorna så kunde man här hitta många snygga och användbara saker till låga priser. Du kunde dessutom fylla på din CD- och DVD-samling med många piratkopierade titlar.
xiangjiangmarket
Den berömda marknaden fick till slut stänga år 2006. Anledningen till detta var i första hand inte att skydda upphovsrätten, utan det berodde helt enkelt på att Shanghais byggherrar äntligen lyckades köpa loss marken där marknaden låg. Xang Jiang-marknaden har dock inte försvunnit; den lever vidare på två olika ställen. Dels på Longhua Fashion and Gift Market och dels på Yatai Xinyang Fashion and Gift Market. De flesta försäljare flyttade från Xang Jiang till dessa två marknader. Du finner den förstnämnda på 2465 Longhua Road, i närheten av Longhuatemplet. Yatai Xinyang ligger i Pudong alldeles intill stationen Science and Technology Museum på tunnelbanelinjen 2.
Du kan alltså uppleva en riktig copy market på två ställen i Shanghai. Turister som inte trivs i trånga, instängda utrymmen bör kanske hellre satsa på att besöka Longhua, då Yatai Xinyang ligger under jord. Longhua är en utomhusmarknad i samma stil som Xang Jiang.

Försäljarbeteende – gå inte i fällan

Många säger att denna speciella och omfattande marknad ger två upplevelser. Den första upplevelsen är själva shoppingen – att vandra kring det enorma utbudet och kunna handla kopior av märken som Gucci, Ralph Lauren, D&G, Louis Vitton, Chanel, Tommy Hilfiger och andra exklusiva märken. Den andra upplevelsen som ofta tar upp lika stor del av själva besöket på marknaden är att förhandla om priset med försäljarna.
Många känner till att det är en helt annan affärskultur i Asien jämfört med till exempel den amerikanska eller den europeiska kulturen. Affärer och förhandlingar sker på ett helt annat sätt, och det är inget undantag när det kommer till att pruta på dessa typer av marknader. Försäljarna på dessa marknader beskrivs ofta väldigt korrekt som skådespelare och deras beteende bör tas med en nypa salt. Det är inte ovanligt att se en försäljare bli sur och skälla på en kund för att ett bud är för lågt, eller att till och med gråta för att just denne försäljare “tvingas” att sälja en vara till en nivå som är alldeles för låg. Det man dock måste ha i åtanke när man ser detta skådespel är att alla representanter och försäljare på marknaderna är affärsmän och affärskvinnor och skulle aldrig sälja produkter om det inte var så att de gör en för dem godkänd vinst på det.

Att sikta på när du prutar

Skådespeleriet gör att det är en förutsättning att man känner till försäljarnas spel och oskrivna regler för förhandling för att inte betala överpriser. En generell tumregel som gäller på de flesta marknader som inriktar sig på kopior är att sikta på att få ned priset till en åttondel av utgångspriset. Detta kan tyckas vara en drastisk nivå, men om man till slut hamnar så att man får betala någonstans mellan en åttondel och en femtedel av ursprungspriset kan man vara nöjd. Oavsett vad försäljaren sedan projicerar för känslor, kan man alltid anta att han eller hon är nöjd med sin försäljning och har gjort en godkänd vinst.

Tre kategorier av varor

Generellt sett brukat man dela in produkterna på denna marknad i tre simpla huvudkategorier. Den första och kanske vanligaste kategorin är rena kopior. Dessa kopior ser bra ut, men har givetvis inte samma höga kvalitet som originalet. Till exempel, om man köper en North Face-jacka som är en kopia, är det ingen bra idé att ta med den till Alperna och åka skidor i den då den inte har alls samma värme och fodring som en riktig North Face-jacka. Du kan heller inte räkna med att ytskiktet är särskilt slitstarkt. Köp original om funktionsduglighet är vad du eftersträvar; köp kopior om det främst är utseendet du är ute efter.
Den andra kategorin av produkter som säljs på denna marknad är original som tidigare har blivit bortsorterade på fabriken där de tillverkades. Denna kategori handlar allt som oftast om kläder och mode. Dessa typer av bortsorterade varor kan ha tillverkningsfel, tryckfel eller något annat som gör att exemplaren inte håller riktigt den kvaliteten som behövs för att kunna säljas i de riktiga affärerna. Det går här alltså att göra ordentliga fynd om man hittar något med ett marginellt tillverkningsfel.
Den tredje kategorin följer lite den andra. I denna kategori hamnar de exemplaren som av en tillverkare har blivit överproducerade. Säg som ett exempel att sportvarumärket Nike tillverkar 25 000 exemplar av en viss tröja och säljer sedan 20 000 av dessa genom ordentliga kanaler för distribution och genom återförsäljare. De resterande 5 000 har de kanske ett lägre krav på marginaler på, eller kanske vill de testa en viss produktlinje mot olika typer av kunder och säljer helt enkelt detta överskott där de kan. På så vis kan dessa originalprodukter hamna på sådana här typer av marknader till enormt låga priser.
De produkter som faktiskt brukar vara genuina och helt äkta på dessa typer av marknader är kinesiska kläder och hantverk. Här kan man till exempel få genuina kinesiska pinnar att äta med, skulpturer i keramik och porslin, antika smycken i guld, kryddor samt silke och andra textiler som har tillverkats lokalt. Dessa kan många gånger vara ett betydligt bättre köp än de kopierade kläderna.
Eftersom både Yatai Xinyang- och Longhua-marknaderna är mycket välkända bland både lokalbefolkning och bland återkommande turister i Shanghai, är det väldigt lätt att hitta hit. Tack vare stadens väl utvecklade kollektivtrafik är det alltid smidigt och enkelt att hoppa av i närheten av alla marknader. Hotellet kan hjälpa dig med vägbeskrivningar, liksom taxichaufförer som är väl medvetna om den bästa vägen efter år av erfarenhet.