Shanghai International Circuit är en racerbana i Jiadingdistriktet i Shanghai. Banan är mest känd för att Kinas Grand Prix i Formel 1 körs här sedan år 2004.
Kort om Formel 1
Formel 1, även känt som F1, är tävlingar där förarna kör i ensitsiga formelbilar på asfalterade banor. Bilarna är konstruerade enligt FIA:s bestämmelser. FIA står för Fédération Internationale de l’Automobile som på svenska kallas Internationella Bilsportsförbundet. Sportens alla tävlingar ingår idag i världsmästerskapet i Formel 1 och dess officiella namn är FIA Formula One World Championship.
Formel 1 har sina rötter i grand prix-racingen som pågick under 1900-talets första hälft och som sedan återupptogs efter andra världskriget år 1946. Loppet som var först att kallas Formel 1 var Paus Grand Prix som kördes i Frankrike år 1948, men det första loppet som kom att räknas som ett officiellt VM-lopp kördes i Storbritannien först år 1950.
Man brukar kalla världsmästerskapen för Formel 1-cirkus eftersom de olika stallen åker till och från tävlingar runt om i världen med ett enormt stort bagage. Det är mycket som kan komma att behövas under en tävling. Ett exempel är då McLaren reste till Kinas Grand Prix år 2006 och hade med sig tre bilar med motorer, ett reservchassi, fyra reservmotorer, en container med motordelar, 32 ton reservdelar, verktyg och depåutrustning, bränsle samt 95 personer med förarna inkluderade.
Banans historia
Shanghai International Circuit kostade ungefär 2,6 miljarder kinesiska yuan att bygga och finansierades av en statlig förening bestående av Shanghai Juss Corporation, Shanghai National Property Management Co Ltd. och Shanghai Jia’an Investment and Development Co Ltd. Redan i april år 2003 började arkitekter och designexperter att planera samt besöka platsen där banan skulle byggas. Under 18 månaders tid pågick processen för att förvandla det som en gång bara var sumpmarker till det som idag är en känd internationell racerbana.
Åskådarantalet på kinesiska Grand Prix låg på imponerande 260 000 åskådare under första året och höjdes med cirka 10 000 åskådare år 2005. Men närvaron har sedan dess sjunkit enormt och år 2010 hade man ett åskådarantal på 155 000. I februari 2011 rapporterade Kinas Grand Prix-arrangörer att Shanghai hade förlängt kontraktet för att vara värd för Kinas Grand Prix till 2018 trots det sjunkande åskådarantalet. Man föreslog också att förbättra situationen under de kommande åren genom att sänka biljettpriset samt öppna en tunnelbanelinje som går från Shanghai City till banan.
På banan har man, förutom Grand Prix, även anordnat MotoGP-världsmästerskapet, det australiensiska V8 Supercar-världsmästerskapet år 2005 (vilket lockade till sig publikskaror på över 250 000 åskådare) samt finalen av A1 Grand Prix år 2006/2007. År 2008 kördes det sista MotoGP-loppet på Shanghai International Circuit. Anledningen till att man inte fortsatte hålla loppet på International Circuit var på grund av att dess storlek orsakade trängsel på banan.
I september 2007 dömdes Yu Zhifei, dåvarande chef över banan, för förskingring. Detta var en uppmärksammad händelse i Shanghai då det hängde ihop med en stor korruptionsskandal som resulterade i att flera tjänstemän i det ledande kinesiska kommunistpartiet fick avgå.
Innan Grand Prix körde igång år 2011 var man tvungna att göra en inspektion på banan för att områdena runt kurva ett, åtta och fjorton påstods ha sjunkit. Detta tros delvis bero på att man byggt banan på det som en gång var sumpmarker.
Layout
I likhet med många andra nya Formel 1-banor är Shanghai International Circuit designad av den tyske ingenjören och racerföraren Hermann Tilke och man kan tydligt se hans kännetecken som till exempel den långa raka ryggen följd av en snäv u-sväng. Dagens F1-bilar överstiger lätt 300km/h på banans långa raka sträcka. Spårets layout är inspirerat av det kinesiska tecknet Shang (上) som är det första tecknet i namnet på staden Shanghai och betyder ”ovan” eller ”stiga”. Ett varv av banan är cirka 5,5 kilometer långt och hela banans totala yta, med åskådarområdena inräknade, är 5,3 km².
Ett varv runt Shanghai International Circuit
Banans första och andra kurva utgör en väldigt lång högerkurva som leder direkt in i kurva nummer tre och fyra som är en väldigt lång vänsterkurva. Nummer ett och två är mycket svårare och det krävs en hel del fokus på gasreglaget samt bromsarna för att behålla bilens balans. Nummer tre och fyra är inte alls särskilt svåra men det är viktigt att man kommer ut rätt för att få mera fart på den följande raksträckan och genom kurva nummer fem. Kurva nummer sex är en väldigt snäv så kallad hårnålskurva och det är inte ovanligt att man åker av banan här. Kurva sju och åtta utgör en S-formad väg där det körs med en hög hastighet, på minst 100m/h. Följande kurvor, nio och tio, är två långsamma vänsterkurvor som kräver en bra utgång för att få fart till nästa raksträcka. Kurva elva och tolv består av en långsam vänster-höger-kurva med låg dragkraft där utnyttjandet av banans ”väggar” är viktiga. Kurva tretton är en mycket lång högerkurva där banan blir mindre och mindre tät och här är det viktigt att få en bra utgång eftersom banans längsta raksträcka nu börjar. Raksträckan kan jämföras med längden av 11 fotbollsplaner i rad eller tre och en halv av världens största hangarfartyg. Sedan följer kurva nummer fjorton som är en snäv hårnålskurva. Kurva sexton är den sista kurvan på banan och här kan en tidig bromsning vara effektiv eftersom man då kan få med sig mer fart genom svängen och sedan rakt in i mål.
Det är Ferraris Michael Schumacher som har varvrekordet på banan. År 2004 körde han ett varv på lite över en och en halv minut, 1:32:238 för att vara exakt.
Formel 1-vinnare på banan
Vinnarna på Shanghai International Circuit i Formel 1 är alla kända namn inom Formel 1-världen. Så här ser banans vinnarlista ut:
2004: Ferraris brasilianska Rubens Barrichello. 2005: Renaults spanska Fernando Alonso. 2006: Ferraris tyska Michael Schumacher. 2007: Ferraris finska Kimi Räikkönen. 2008: McLaren-Mercedes brittiska Lewis Hamilton. 2009: Red Bull-Renaults tyska Sebastian Vettel. 2010: McLaren-Mercedes brittiska Jenson Button. 2011: Återigen McLaren-Mercedes Lewis Hamilton och 2012 var vinnaren Mercedes Nico Rosberg från Tyskland.