Kategorier
Transport

Spårvagn

Spårvagnar var tidigare en betydande del av Shanghais kollektivtrafik. Spårvagnstrafiken lades dock ner på 70-talet och idag finns bara en linje kvar.

Spårvagn i Shanghai – en historisk överblick

Från början fanns det tre olika företag som hade spårvagnar i Shanghai. Den första linjen öppnade redan 1908 och några år senare fanns 52 linjer som spände över hela staden.  När trafiken ökade och flera andra färdmedel blev vanligare, såsom taxi, bilar och bussar, blev spårvagnarna ett problem. Problemen med spårvagnarna uppstod först på 50-talet och förvärrades sedan under 70-talet. Spårvagnarna hade då inte uppdaterats överhuvudtaget sedan 30-talet och rörde sig påtagligt långsammare än alla andra fordon samtidigt som de tog upp en stor del av gatan. De lät mycket mer än bussarna och skenade ofta ur, något som ledde till stor frustration hos passagerarna och de boende i området, för att inte tala om all trafik som stannade upp medan problemet åtgärdades.
sparvagen
På grund av detta  bestämdes det på 70-talet att spårvagnarna skulle upphöra att åka på Shanghais gator. Detta ledde dock till en rad med problem efteråt där den största konsekvensen blev den extremt höga mängden avgaser som uppstod från alla bilar och bussar. Den ökade biltrafiken ledde även till mer köer och högre bullernivåer. Detta blev extra påtagligt under 90-talet och stadens ledning konstaterade slutligen att det hade varit ett misstag att helt avveckla spårvagnstrafiken. Man började fundera på att införa ett spårvagnsnät igen. Detta var dock svårt att göra i centrala Shanghai, som redan var överfullt av trafik och inte skulle ha plats med ett helt spårvagnsnät. Istället öppnades det första spårvagnssystemet med en linje i Zhangjiang år 2010, efter över ett och ett halvt års konstruktionsarbete. Det är här man kan åka spårvagn idag.

Spårvagnen idag

Spårvagnen går mellan Zhangjiang Hi-Tech Park Station, där även tunnelbanans linje 2 stannar, till Zhangdong Road Jinqiu Road. Oftast består spårvagnen av 8 stycken vagnar och den går hela dagen, från tidig morgon till relativt sent på kvällen, men det finns ingen nattservice. Numera är vagnarna av en mer modern art än de äldre pittoreska varianterna och går snabbt. Samtidigt ges resenärerna en bra överblick av just denna del av staden.
Att återinföra spårvagnar i Shanghai har visat sig vara ett uppskattat initiativ. Förutom den spårvagnslinje som stod klar 2010 så finns det stora planer på att utvidga systemet. I framtiden planerar man att bygga ytterligare mellan 700–800 kilometer spårvagnsnät. Tanken är att passagerare snabbt ska kunna resa ovan jord från flera förorter in till Shanghais centrum. Man vill också kunna erbjuda frekventa avgångar. Därmed hoppas man kunna avlasta tunnelbanan och även minska antalet busslinjer och på så sätt få ett bättre flyt i trafiken. Planerna är att använda sig av en lågviktsspårvagn som sparar energi och ger mindre utsläpp. Troligtvis kommer den första linjen sträcka sig mellan en förort som heter Songjiang med starthållplats Songjiang New Town och sedan leda hela vägen till Sheshan Tourism Area.